mandag 2. november 2009

Hvorfor meditasjon står så sentralt i Buddhismen



Etter et møte med en buddhist på skolen vår har jeg nå fått et mye større innblikk på hvilken rolle meditasjon har i Buddhismen. Synes dette er veldig komplisert tema, men allikevel et tema jeg interesserer meg for.

Først av alt må vi vite hva meditasjon egentlig er, og det er når mennesker søker det som kan åpne for sannhet og enhet med seg selv. En måte å oppnå denne Nirvanaen, som er målet til alle Buddhister i verden er gjennom stillhet, enkelhet og kontemplasjon. Kontemplasjon betyr tenkning og filosofisk grubling. Buddhistene søker etter stillhet , innsikt og selvfordypelse igjennom meditasjon. Meditasjon er noe fysisk som skjer med kroppen, og at det kan brukes til å komme ut av sinnets evne til urohet og urolig sinn.
Det er ikke tenkning som noen tror, fordi at tankene ikke kan stoppes, men det kan utvikles ut av sinnet ditt. De vil betrakte virkeligheten, slik at du blir våken slik Buddha var. Det man kan gjøre med meditasjon, er å forandre det vi opptatt av. Vi kan påvirke måten vi er oppmerksom på. Meditasjon er i og for seg en nøytral øvelse. Hva man får ut av den er avhengig av hva man har med seg.. Buddhistisk lære er en lære om menneskets natur.

Meditasjon står sentralt i buddhismen, fordi man må utprøve det selv og oppdage selv hva det egentlig snakkes om. Før man lærer seg å meditere har man følelsen av å være et separat, adskilt, uavhengig individ med en vilje og følelsen av at det er noe som mangler. Kanskje noen spørsmål er: ”Hva er mitt sanne jeg?” ”Hva står i veien for at jeg kan se mitt sanne jeg?”. Meditasjon er en prosess som gir mulighet til innsikt i disse spørsmålene. Det er en situasjon hvor vi bruker sinnet for å se sinnet. Buddhismen lærer at alt står i forhold til alt annet. Ved å følge pusten begynner vi å få øye på dette gjensidige forholdet.
Buddhismen lærer at alt forandrer seg ustanselig. Gjennom meditasjon utvikles intuisjonen, eller det er kanskje mer riktig å si at man åpner seg for intuisjonen. Det er en helbredelse. Man blir mer og mer hel i stedet for oppstykket, adskilt og isolert. Etter hvert som vi får kontakt med vår iboende visdom og våre krefter, blir meditasjon ikke et fremmed sted, men et hjem.

Kilder:

Kenneth johansen sin blogg

Wikipedia - Buddhisme

Wikipedia - Meditasjon

1 kommentar:

Arne Reidar Hæåk sa...

Du viser at du har forstått hva meditasjon er og hvilken plass den har i buddhismen. Du kan være litt tydeligere på sammenhengen mellom karma, meditasjon og nirvana.