fredag 11. september 2009

Et dualistisk menneskesyn

Man kan på en måte si at mennesket er delt inn i to. Men jeg vil si at den åndelige delen har samvittigheten og andre følelser og den fysiske delen er kroppen. Den åndelige delen kan også bli kalt for sjelen. Sjelen kan bli belastet ved tanker og andre følelser som lengsel, kjærlighet, lykke, sorg etc. Mens kroppen kan belastes ved trening, skader, etc.

Allikevel vil jeg si det er en forbindelse mellom disse to. Har man for eksempel kjærlighetssorg vil tanken på å begynne å trene friste lite, man vil sannsynligvis bli lat og utmattet av all sorgen. Derfor blir da kroppen også belastet og påvirket av dette. Det samme gjelder sjelen hvis man skader kroppen. Tar man en lang joggetur eller en hard styrketreningsøkt vil man føle seg utmattet og sjelen kan også bli påvirket av dette.

Men sjelen er en mye mer innviklet eksistens enn kroppen, og det kan vær vanskelig å bestemme hva som hører til sjelen og hva som hører til kroppen. Hjernen er jo en fysisk organisme, men den inneholder tanker og følelser. Hører hjernen da til den fysiske delen eller den åndelige delen?

Et annet spørsmål man kan stille er, hvor ligger sjelen? Og er den synlig? Dette er spørsmål jeg tror det er umulig å bevise. Selv mener jeg sjelen er usynlig ånd som lever i kroppen mens vi lever, men hva skjer med den etter livet tar slutt. Dør den sammen med den livløse kroppen eller flykter den til en ny kropp? Kanskje den lever videre uten kropp? Disse spørsmålene tror jeg er blitt vurdert og diskutert i århundrer, og allikevel tror jeg ingen kan gi noen konkrete svar og diskusjonen vil leve videre så lenge menneskene eksisterer.

1 kommentar:

Frode sa...

Bra. Du jobber godt!!